جلسه نخست ترم دوم فلسفه هنر درسنت ایده آلیسم

dr hosseini

جلسه نخست ترم دوم فلسفه هنر درسنت ایده آلیسم (فیشته و شلینگ) /

دکتر سید مسعود حسینی نویسنده، مترجم و دارای دکتری فلسفۀ غرب از دانشگاه تهران، که از اساتید دانشگاه هنر و دانشکدۀ هنرهای زیبا دانشگاه تهران نیز می باشند دوره ای را تحت عنوان ” فلسفه هنر در سنت ایده آلیسم ” در آکادمی هنر شمسه آغاز کرده اند که اکنون به ترم دوم رسیده است .
سنت ایدئالیسم آلمانی (که چهره‌های اصلی آن عبارت‌اند از کانت، فیشته، شلینگ و هگل) از جمله در بحثِ فلسفه هنر یا «زیبایی‌شناسی»، نظریات و ایده‌های بدیع و برجسته‌ای را در خود گنجانده است. کانت در نقد قوه حکم شرحی بسیار نظام‌مند و در عین حال مناقشه‌انگیز از «احکام زیبایی‌شناسانه» به دست داد که از سویی واکنشی بود به نظریات زیبایی‌شناسان پیش از خود و از سوی دیگر عرصه‌ای شد برای جولان فکریِ دو فیلسوف ایدئالیست بعد از وی، شلینگ و هگل. شلینگ در نظام ایدئالیسم استعلایی (1800)، با تکیه بر برخی آراء کانت در زیبایی‌شناسی، «هنر» را به ارغنون کل فلسفه ارتقا داد. وی برخلاف کانت «اثر هنری» را فوق «زیبای طبیعی» دانست و مدعی شد که آنچه فلسفه نمی‌تواند «بگوید»، هنر «نشان می‌دهد». شلینگ در فلسفه هنر (1802-1803) آراء خویش را در زیبایی‌شناسی بسط داد و تعدیل کرد. هگل نخست در قسمت «دین هنری» از پدیدارشناسی روح، پس از آن در بندهای 556-563 از دایره‌المعارف علوم فلسفی و سرانجام در درسگفتارهایی در باب زیبایی‌شناسی از فلسفه هنر سخن گفته است. موضع او در مورد هنر، که به نظر او نخستین صورتِ تجلیِ روح مطلق است، به بحث‌های بسیاری دامن زده است. از سوی دیگر، چنین می‌نماید که بحث او در این باب نوعی موضع‌گیری در برابر کانت و شلینگ است. هدف درسگفتارهای «فلسفه هنر در سنت ایدئالیسم آلمانی» این است که روندِ تحولِ ایده‌های زیبایی‌شناسانه و نقش زیبایی‌شناسی را در نظام‌های فلسفی سه تن از نمایندگان بزرگ این سنت پی بگیرد. در این ترم آراء فیشته و شلینگ از فیلسوفان بنام ایده آلیست مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت .
جلسه ی نخست ترم دوم این درسگفتار برای علاقمندان به رایگان به انتشار گذاشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *